Artikel 1. Geldigheid
1.1. Deze algemene voorwaarden gelden op alle overeenkomsten met Loganta BV. De goedkeuring van een offerte houdt tevens kennisname en aanvaarding in van de huidige algemene voorwaarden. Verwijzingen door de klant naar eigen voorwaarden zijn niet van toepassing.
Artikel 2. Offertes, prijzen en bestellingen
2.1. Offertes zijn vrijblijvend en 2 maanden geldig. Aanbiedingen op de website zijn geldig voor de tijd die in het aanbod wordt aangegeven. Alle gecommuniceerde prijzen zijn in euro, exclusief BTW en jaarlijks aanpasbaar, tenzij anders vermeld.
2.2. De leverancier hanteert geen leverings- of verzendingskosten ten laste van de klant.
2.3. Een aanvaarde offerte vervangt alle eerder afgesloten overeenkomsten.
2.4. Documenten die via internet, e-mail of fax worden uitgewisseld hebben dezelfde authenticiteitswaarde als originele documenten.
2.5. De leverancier heeft geen persoonlijke informatieplicht voor online bestellingen.
Artikel 3. Uitvoering opdracht
3.1. Elke overeenkomst is een inspanningsverbintenis.
3.2. Opmerkingen op ontwerpen, draaiboeken en versies van het product of de dienst dienen binnen 5 werkdagen na ontvangst overgemaakt te worden. Bij gebrek aan opmerkingen wordt geacht dat deze zijn goedgekeurd.
Artikel 4. Domeinnamen
4.1. Op een bestelde domeinnaam behoudt de klant alle rechten. Als agent wordt enkel ingestaan voor het beheer van de domeinnaam voor zover de jaarlijkse vergoeding correct wordt betaald.
4.2. De beheerovereenkomst is van onbepaalde duur. Deze kan opgezegd worden uiterlijk twee maanden voor iedere vervaldag van de domeinnaam. Bij laattijdige opzeg is de vergoeding voor het volgende kalenderjaar verschuldigd.
Artikel 5. Inschakeling van derden
5.1. Tenzij anders overeengekomen worden opdrachten aan derden in het kader van producten of diensten door de klant verstrekt. Op verzoek kan – voor rekening en risico van de klant – als gemachtigde opgetreden worden.
5.2 Een op verzoek van de klant opgestelde begroting voor kosten van derden is niet bindend.
5.3. Na uitdrukkelijke afspraak kunnen, voor rekening en op risico van de klant, producten of diensten van derden ingeschakeld en doorgegeven worden aan de klant. De algemene voorwaarden van de toeleverancier m.b.t. kwaliteit, kwantiteit en levering van deze producten of diensten gelden.
5.4. Voor o.m. hosting, malwaremonitoring en online chat wordt samengewerkt met een externe partner. De beschrijving van zijn diensten en aansprakelijkheid staat in zijn Service Level Agreement (SLA) die toepassing vindt.
5.5. Support, hosting, malwaremonitoring en online chat worden per kalenderjaar verstrekt (tenzij schriftelijk anders overeengekomen) en mits betaling van de vergoeding. De prijslijst wordt jaarlijks aangepast en is beschikbaar op aanvraag via een e-mail naar stefaan@stefaanoyen.be. De overeenkomst hiervoor is van onbepaalde duur en kan opgezegd worden uiterlijk twee maanden voor iedere vervaldag. Bij laattijdige opzeg is de vergoeding voor het volgende kalenderjaar verschuldigd.
5.6. Er is geen aansprakelijkheid voor verlies, diefstal, verwisseling of beschadiging van gegevens door het gebruik van de diensten van derden, waaronder hosting, monitoring of online chat en inclusief verzonden (e-mail)berichten.
5.7. De klant kan zijn website overnemen in eigen beheer mits het betalen van een vergoeding voor de migratie. Het tarief van deze migratie is beschikbaar op aanvraag.
Artikel 6. Verwerking persoonsgegevens
6.1. Als de leverancier persoonsgegevens verwerkt van de klant, heeft de leverancier de hoedanigheid van verantwoordelijke voor de verwerking in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De leverancier verklaart de verplichtingen die rusten op de verantwoordelijke voor de verwerking, opgenomen in deze verordening, integraal na te leven en verwijst daarvoor naar de privacyverklaring op www.stefaanoyen.be/privacy.
6.2. Als de klant persoonsgegevens verwerkt op de server van de leverancier, heeft de leverancier de hoedanigheid van verwerker. De klant heeft de hoedanigheid van verantwoordelijke voor de verwerking in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De klant verklaart de verplichtingen die rusten op de verantwoordelijke voor de verwerking, opgenomen in deze verordening, integraal na te leven. De leverancier verklaart de verplichtingen die rusten op de verwerker, opgenomen in deze verordening, integraal na te leven en verwijst daarvoor naar de verwerkersovereenkomst die hij met de klant afsluit.
6.3. De leverancier verwerkt de persoonsgegevens van de door de klant opgegeven contactpersonen voor klantenbeheer, om met hen in contact te treden m.b.t. de producten en diensten. De contactpersonen hebben recht op toegang tot en verbetering van hun gegevens.
6.4. Als de klant de producten of diensten van de leverancier gebruikt om e-mails te versturen, verbindt de klant er zich toe de wettelijke verplichtingen te kennen en integraal na te leven. De leverancier is niet aansprakelijk voor schade die de klant zou lijden door inbreuken tegen deze wetgeving.
Artikel 7. Intellectuele eigendomsrechten
7.1. Alle intellectuele eigendomsrechten verbonden aan producten of diensten die de leverancier ontwikkelt, blijven zijn exclusieve eigendom. Op het ogenblik dat de klant de factuur met betrekking tot de opdracht volledig heeft betaald, verkrijgt de klant een niet-exclusief gebruiksrecht op de producten of diensten die specifiek voor hem zijn ontwikkeld. De vergoeding voor het toegekende gebruiksrecht is begrepen in de prijs van de opdracht.
7.2. Toegang tot online producten en diensten is persoonlijk. Het is de klant dus niet toegestaan om o.a. inloggegevens, materialen of toegang tot online sessies met anderen te delen. De klant verkrijgt door het betalen van de factuur een persoonlijk, niet-overdraagbaar en niet-exclusief gebruiksrecht om het cursusmateriaal te bekijken, te bewaren en af te drukken voor het uitsluitend doel van het volgen van de training en het verwerven van de kennis. De vergoeding voor het toegekende gebruiksrecht is inbegrepen in de prijs van de training.
7.3. Producten of diensten kunnen software, thema’s, foto’s, logo’s of illustraties bevatten die de klant niet heeft aangeleverd en die de leverancier al dan niet tegen betaling heeft verkregen bij een aanbieder. De gebruikslicentie op deze software, thema’s, foto’s, logo’s of illustraties is dan afhankelijk van de voorwaarden bepaald door deze aanbieder. Doorgaans zal deze gebruikslicentie niet-exclusief zijn. De leverancier verstrekt geen enkele garantie m.b.t. deze software, thema’s, foto’s, logo’s of illustraties.
7.4. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, onderzoekt de leverancier het bestaan van rechten op door de klant aangeleverde gegevens, foto’s, logo’s etc. niet. Hij is hiervoor niet aansprakelijk.
Artikel 8. Onderscheidingstekens
8.1. De leverancier kan niet instaan voor een onderzoek naar de beschikbaarheid van onderscheidingstekens zoals bijv. logo’s en merknamen. Daartoe dient de klant contact op te nemen met een merkenbureau om na te gaan of bepaalde tekens niet eerder werden gebruikt of geregistreerd als merk.
8.2. De leverancier is niet aansprakelijk voor gevolgschade die de klant zou lijden door een fout of nalatigheid m.b.t. onderscheidingstekens.
Artikel 9. Portfolio
9.1. De klant verklaart zich ermee akkoord dat de leverancier de producten of diensten die deze voor de klant heeft ontwikkeld, evenals getuigenissen of aanbevelingen van de klant m.b.t. deze producten en diensten, kan opnemen in zijn portfolio.
Artikel 10. Levering
10.1. De leveringstermijnen zijn louter indicatief en niet bindend. Het niet halen van een vooropgestelde deadline geeft geen recht op schadevergoeding, prijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst.
10.2. Het niet tijdig verschaffen van informatie, materiaal en feedback, geeft aanleiding tot het verlengen van de leveringstermijn. Hetzelfde geldt indien extra bestellingen worden geplaatst.
10.3. De producten of diensten reizen op gevaar en risico van de klant. De leverancier is niet aansprakelijk voor schade die geleverde producten of diensten oplopen na levering of verzending. De leverancier is niet verplicht een kopie bij te houden.
10.4. De leverancier is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van goederen die bij hem worden bewaard.
10.5. De leverancier is niet aansprakelijk voor de interpretatie of verwerking van de geleverde producten of diensten.
10.6. De levering van een online product of dienst vindt meteen na de betaling plaats via elektronische weg.
Artikel 11. Betaling
11.1. Betaling van de factuur geschiedt op de overeengekomen vervaldag door overschrijving op het rekeningnummer van de leverancier. Elke betaling wordt aangerekend op de oudste vervallen factuur en eerst op verschuldigde intresten en kosten.
11.2. Indien de klant een bedrijf is, dan is er vanaf de vervaldag op elke niet-betaalde factuur en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding van 10% met een minimum van 75 euro en een intrest van 8,5% verschuldigd op het totaalbedrag, te vermeerderen met gerechtskosten zo de betaling via gerechtelijke weg moet worden bekomen.
11.3. Indien de klant een particulier is, dan ontvangt deze bij gebrek aan volledige betaling op de vervaldag een kosteloze herinnering via e-mail en beschikt deze vanaf dat moment over 15 kalenderdagen om het verschuldigde bedrag alsnog te betalen. Vanaf 15 kalenderdagen na ontvangst van deze herinnering is er van rechtswege en zonder ingebrekestelling een schadevergoeding verschuldigd. Deze bedraagt:
- 20 euro als het verschuldigde bedrag lager dan of gelijk is aan 150 euro
- 30 euro vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag boven 150 euro als het verschuldigde bedrag tussen 150 en 500 euro ligt
- 65 euro vermeerderd met 5 % van het verschuldigde bedrag boven 500 euro en met een maximum van 2.000 euro als het verschuldigde bedrag hoger dan 500 euro is.
Bij gebrek aan volledige betaling van de factuur binnen 15 kalenderdagen na verzending van de eerste betalingsherinnering is de klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling ook een intrest verschuldigd op het openstaande bedrag, ten belope van de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties en te vermeerderen met gerechtskosten zo de betaling via gerechtelijke weg moet worden bekomen.
11.4. In geval de leverancier in gebreke blijft een bepaalde som aan de klant terug te betalen, nadat partijen zulks zijn overeengekomen en een creditnota werd opgesteld, zal een zelfde forfaitaire schadevergoeding alsmede een zelfde nalatigheidsintrest van toepassing zijn.
11.5. Een online betaling via de webshop vindt meteen na de bestelling plaats. De leverancier biedt diverse manieren aan om veilig online te betalen via het betalingssysteem van een externe betalingsprovider. Een online bestelling wordt slechts gevalideerd na ontvangst van het totaalbedrag of de eerste termijnbetaling.
11.6. Het niet-betaald zijn van een factuur of termijnbetaling op haar vervaldag, brengt de opeisbaarheid mee van het volledige saldo van de rekening van de klant. De leverancier behoudt zich het recht voor om de uitvoering van de opdracht of levering van of toegang tot het product of de dienst op te schorten tot alle facturen betaald zijn, zonder dat de klant daarvoor schadevergoeding kan vragen. De producten of diensten blijven eigendom van de leverancier tot alle facturen zijn betaald: deze kunnen ingehouden of teruggevorderd worden.
11.7. Voor prestaties en kosten die binnen de opdracht vallen mogen voorschot- of deelfacturen gestuurd worden. Voor websites is een voorschot van 40% op het totaalbedrag verschuldigd bij aanvang van de opdracht. Na oplevering van de teksten volgt een tussentijdse factuur van 30% van het totaalbedrag. Na de eindoplevering wordt een saldofactuur opgemaakt voor het restbedrag. Afwijkingen hiervan worden expliciet vermeld op de offerte.
Artikel 12. Klachten
12.1. Klachten dienen binnen 7 kalenderdagen per e-mail of aangetekende brief geformuleerd te worden. Voor producten of diensten start die termijn de dag na de levering, voor facturen op de factuurdatum. Na 7 kalenderdagen worden producten, diensten of facturen geacht definitief en onvoorwaardelijk te zijn aanvaard. Wanneer producten reeds gebruikt of herwerkt zijn, zal geen enkele klacht nog in overweging genomen worden.
12.2. Gebreken aan een deel van de geleverde producten of diensten geven niet het recht de hele levering af te keuren of elke betaling uit te stellen.
Artikel 13. Algemene aansprakelijkheid
13.1. De te leveren prestaties, inclusief toegang, beveiliging, bestelproces en levering, zijn inspanningsverbintenissen. De leverancier is niet aansprakelijk voor fouten door onvoldoende of verkeerde input vanwege de klant of voor schade die rechtstreeks of onrechtstreeks veroorzaakt wordt door het gebruik van de website of de webshop.
13.2. De leverancier is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade zoals bijvoorbeeld verlies van verwachte winst, daling van omzet, hogere operationele kosten, verlies van cliënteel.
13.3. De aansprakelijkheid van de leverancier is in elk geval beperkt tot de terugbetaling van de prijs die is betaald, het opnieuw leveren van de producten of opnieuw uitvoeren van de diensten, naar keuze van de leverancier. De totale aansprakelijkheid zal nooit meer bedragen dan de prijs die is betaald voor de producten of diensten die aanleiding gaven tot het schadegeval.
13.4. Voor producten of diensten van derde leveranciers aanvaardt de leverancier geen enkele aansprakelijkheid. De leverancier zal aan de afnemer alle aanspraken overdragen en cederen die zij terzake zelf jegens de derde kan doen geldend maken.
Artikel 14. Aansprakelijkheid werking
14.1. De leverancier kan de feilloze werking van de software en website niet volledig garanderen omwille van externe en interne factoren (stroom- of netwerkstoring, softwarefouten, …) Er kan dus een tijdelijke onderbreking of gegevensverlies optreden. De leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verliezen of schade die daar het gevolg van zijn. De klant verbindt zich ertoe om systemen voor gegevensbeveiliging, -bewaring en -herstelling te installeren.
14.2. Voor toegang tot een online product of dienst zijn een gangbaar besturingssysteem, internetverbinding en moderne browser nodig. De leverancier kan niet aansprakelijk worden gesteld voor verliezen of schade die het gevolg zijn van het ontbreken van de juiste hardware, software of internetverbinding.
Artikel 15. Overmacht
15.1. Overmacht zoals stakingen, publieke onrust, ziekte, administratieve maatregelen en andere onverwachte gebeurtenissen waarover de leverancier geen controle heeft, bevrijdt de leverancier – voor de duur en draagwijdte van de hinder – van de verbintenissen, zonder recht op prijswijziging of schadevergoeding.
Artikel 16. Vroegtijdige beëindiging
16.1. Bij het niet respecteren van één of meer voorwaarden, behoudt de leverancier zich het recht voor om de overeenkomst tijdelijk te schorsen of onmiddellijk te beëindigen.
16.2. In geval van faillissement, opschorting van betaling of kennelijk onvermogen heeft de leverancier het recht de overeenkomst zonder voorafgaande ingebrekestelling te ontbinden. Dit geeft de klant geen recht op schadevergoeding.
16.3. Bij vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst betaalt de klant alle tot dan toe verleende prestaties, te vermeerderen met eventuele kosten die zijn gemaakt en een winstderving begroot op 10% van het niet gepresteerde gedeelte van de overeenkomst.
16.4. De bestelling van een online product of dienst via de webshop kan worden geannuleerd tot 1 jaar na de aankoopdatum onder de voorwaarden vermeld op de verkooppagina van dat online product, via een e-mail naar .
Artikel 17. Nietigheid
17.1. Als een bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is, blijven de andere bepalingen van kracht. De nietige bepaling wordt door een andere bepaling vervangen die het doel en de inhoud van de nietige bepaling zoveel mogelijk benadert.
Artikel 18. Bevoegde rechtbanken
18.1. Het Belgisch recht is van toepassing voor alle overeenkomsten, zelfs indien een bestelling vanuit het buitenland wordt geplaatst. De toepassing van het Weens Koopverdrag inzake internationale koopovereenkomsten (1980) wordt uitdrukkelijk uitgesloten. De Vrederechter van Lokeren hetzij de rechtbank van eerste aanleg Oost-Vlaanderen, afdeling Dendermonde hetzij de Ondernemingsrechtbank Gent, afdeling Gent, zijn bevoegd in geval van geschil.